poniedziałek, 9 września 2013

...tarta z gruszkami, serami z niebieską pleśnią i orzechami

Mój syn zajadając gruszki klepie się z radości obiema rękami po brzuchu. Ja zachowuję się podobnie, kiedy postawią przede mną sałatkę z gruszką, gorgonzolą i orzechami, więc kiedy postanowiliśmy ze znajomymi urządzić sobie jesienną kulinarną schadzkę w ogrodzie zdecydowałam podzielić się z nimi tymi smakami i upiekłam z powyższych ingrediencji dosmaczoną tymiankiem tartę. Do jej przygotowania wybrałam owoce nieduże, delikatnie już miękkie, o żółtej, przypominającej wrześniowe popołudniowe słońce skórce. Świeże pachniały jak mieszanka cytrusów z kwiatami, a w połączeniu z ostrą gorgonzolą i białym winem przyjemnie nas w to leniwe, sobotnie popołudnie rozpieściły. Gwarantuję, że takie połączenie smaków zrobi dobrze wszystkim, i gruszkom, i serom, i winku również:)

TARTA Z GRUSZKAMI, SERAMI I ORZECHAMI
 
 
 
Składniki farszu:
  • 8-10 niewielkich słodkich gruszek
  • garść orzechów - laskowe lub włoskie
  • sery z niebieską pleśnią o ostrzejszym smaku, jednego gatunku lub kilka rodzajów - np. gorgonzola, lazur, roquefort
  • kilka gałązek świeżego tymianku
  • 1 szklanka śmietanki kremówki 18% lub śmietany 18%
  • 1 jajko
  • garść wyłuskanych orzechów - włoskie lub laskowe
  • łyżka miodu
Składniki na kruche ciasto:
  • 200 g mąki (mniej więcej szklanka i 1/4 szklanki mąki)
  • 100 g masła (z reguły pół kostki)
  • pół łyżeczki soli
  • 1 żółtko
Spód z kruchego ciasta przygotowałam dokładnie tak jak w przepisie na tartę z cuknią (klikaj na: http://www.obrusikwkratke.blogspot.com/#!http://obrusikwkratke.blogspot.com/2013/07/tarte-z-cukinia-i-bryndza.html) ale jak ktoś potrzebuje bardziej szczegółowych instrukcji dot. kruchego ciasta polecam zajrzeć na: http://vegazone.blox.pl/2013/03/Idealne-kruche-ciasto-na-tarte-lub-mazurka.html. Co dalej? Kiedy spód był już upieczony ułożyłam na nim pokrojne w ćwiartki i wypestkowane gruszki, pomiędzy nie powkładałam kawałki różnych serów, polałam gruszki delikatnie miodem, a następnie całość zalałam śmietanowo-jajeczną masą (wcześniej śmietanę dokładnie rozmieszałam z jajkiem choć jajko można sobie w tym przepisie pominąć i zamiast niego dodać do śmietany pokruszony ser - będzie jeszcze ostrzej), posypałam listkami tymianku i orzechami i piekłam w piekarniku rozgrzanym do 180 stopniu przez 40 minut, aż wierzch tarty się ładnie przypiekł. I gotowe:)
 
SMACZNEGO!
 
 
 
 

1 komentarz:

  1. Tarta wyglądała i smakowała naprawdę bosko! Polecamy się na przyszłość, zwłaszcza jako konsumenci:)

    OdpowiedzUsuń