czwartek, 29 sierpnia 2013

...banalnie proste ciasto ucierane z owocami

Takie ciasto kojarzy mi się szczególnie z moją babcią, która zawsze w trakcie ucierania masła z cukrem powtarzała , żeby nie oblizywać kuli, bo będę mieć łysego męża:). Nie słuchałam i kosztowałam, i ani męża, ani łysego nie mam, za to smak tej słodkiej przyjemności tak mi się w pamięci zatarł, że pozwalając sobie dziś ponownie słodko przy ucieraniu zgrzeszyć, przywołałam wyjątkowo miłe wspomnienia...Banalnie proste to ciacho. Miksera nie trzeba, tylko drewnianą kulę do ciasta i solidną miskę, lub makutrę, 10 minut czasu na ucieranie i kilka dostępnych z reguły w każdej kuchni składników. Do tego świeże owoce, 45 minut w piecu i ciacho gotowe. A że obrusik niedoprasowany mam? No cóż, rasową kulinarną blogerką nie jestem i na przemyślane stylizacje i prasowanie obrusu to ja czasu nie mam. Głodni wybaczą, dzieciaci zrozumieją, a wrażliwi estetycznie być może:).

CIASTO UCIERANE Z OWOCAMI
 
Składniki:
  • 150 g masła (z reguły 3/4 standardowej 200g kostki)
  • 1 szklanka cukru (kryształ)
  • 2 szklanki mąki tortowej
  • 4 jajka
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1/4 szklanki mleka
  • 2-3 łyżki cukru trzcinowego
  • świeże owoce (wykorzystałam maliny i brzoskwinie)
Zanim rozpocznę ucieranie ciasta masło i jajka wyciągam z lodówki i czekam, aż nabiorą pokojowej temperatury, a masło zmięknie. Następnie kroję masło w kostkę, wrzucam do dużej miski i dodaję cukier. Całość ucieram energicznymi ruchami za pomocą drewnianej kuli do ciasta, aż powstanie gładka masa. Następnie dodaję jaja ucierając stopniowo z masą jedno za drugim. Do takiego maślano-jajecznego kogla-mogla dodaję przesianą mąkę i proszek do pieczenia, dosypując je mniej więcej w czterech porcjach, stopniowo, jedna za drugą. Na koniec dodaję lekko podgrzane mleko i ucieram ciasto, aż wszystkie składniki połączą się w gładką masę. Wykładam ją za pomocą łyżki do formy, w ciasto wciskam owoce i obsypuję je cukrem trzcinowym. Piękę około 45-50 minut w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni.
 
SMACZNEGO!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz